Přeskočit na obsah

Nespoléhejte na datové schránky, i když úřady chybují, varuje Šabatová (zpravy.iDNES.cz Zprávy / Domácí; 17.8.2015)

  • JF 
Shares

Jitka Venturová

Ochránkyně veřejných práv Anna Šabatová upozorňuje, aby lidé doporučené dopisy od úřadů neignorovali, i když vlastní datovou schránku. Přesto, že už šest let mají úředníci doručovat dokumenty přednostně přes datovou schránku, tuto povinnost podle úřadu ombudsmanky porušují. I majitelům elektronické schránky tak doporučuje poštu od úřadů přebírat.
Ochránkyni na tuto situaci upozornil stěžovatel, který často pobývá v zahraničí a nechtěl zmeškat důležitou úřední korespondenci. I když s úřady komunikoval prostřednictvím datové schránky, odpovědi obvykle dostával doporučenou poštou. Konkrétní úřad, se kterým měl tuto negativní zkušenost, ale neuvedl.
Úřad ombudsmanky proto v pondělní tiskové zprávě upozorňuje, že porušení povinnosti doručovat přednostně prostřednictvím datové schránky je sice nesprávným úředním postupem, z judikatury Nejvyššího správního soudu však současně vyplývá, že toto pochybení nemá vliv na platnost doručení a zákonnost vydaných rozhodnutí, jestliže se adresát s obsahem písemnosti seznámil.
Ochránkyně proto občany upozorňuje, že se nevyplatí na doručenou písemnost nereagovat, třebaže ji úřad nezaslal prostřednictvím datové schránky.
„Pokud by osoba, která má zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku, prokazatelně neměla možnost se s rozhodnutím zaslaným poštou seznámit a úřad by přesto považoval takové rozhodnutí za doručené a v důsledku toho za pravomocné a vykonatelné, pak by dotčená osoba po zjištění této situace měla v první řadě docílit zrušení rozhodnutí,“ upozornil úřad ombudsmanky.
Jestliže by takovým zrušeným nezákonným rozhodnutím byla způsobena škoda, má poškozený nárok na její náhradu. „Nárok musí uplatnit u příslušného ministerstva,“ upozorňuje Šabatová. Je to ojedinělé, tvrdí správce datových schránek
Ministerstvo vnitra, které datové schránky spravuje, na dotaz iDNES.cz uvedlo, že „tisková zpráva Ochránkyně veřejných práv reaguje na ojedinělé nedodržování zásad doručování dokumentů do datové schránky fyzickým osobám, které tuto schránku mají zřízenu“. „Podle našich zkušeností se jedná spíše o výjimečné případy, čili úřady rozhodně nedávají přednost doporučeným dopisům před odpovědí prostřednictvím datové schránky,“ sdělila za vnitro Gabriela Vaňková.
Datové schránky podle ní představují jeden ze základních stavebních bloků českého eGovernmentu. Úředníci mají tedy povinnost na základě zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů a návazných vyhlášek posílat dokumenty do datové schránky.
Doplnila, že pro úředníky je snadné zjistit držitele datové schránky, protože orgány veřejné moci mají prostřednictvím svých webových služeb přístup do seznamu datových schránek všech jejich držitelů. Další možností, jak zjistit vlastníka datové schránky fyzické osoby, je prostřednictvím údajů z Registru obyvatel, kdy u každého držitele datové schránky je zapsán identifikátor datové schránky – pokud je tato datová schránka zpřístupněna.
Nyní má zřízenou datovou schránku 66 722 fyzických, tedy nepodnikajících osob.
URL| http://zpravy.idnes.cz/ombudsmanka-nes…domaci.aspx?c=A150817_094734_domaci_jpl
Shares